HTML

Citroen BX javítási segédletek

Mit hogyan javítsunk meg a kedvenc Citroen BX-ünkön. A leírások elsősorban az S2-es szérás BX-ekre vonatkozik, de vannak olyan leírások is amik az S1-es szériásokra is alkalmazható.

Kérés hozzátok

Kérek mindenkit, hogy segítse újabb javítási leírásokkal a bx-esek táborát. Az írásaitok meg fog jelenni a honlapon. Ide küldjétek: repulogepepito kuk@c gmail.com

Friss topikok

  • Lengyelpiac Hu: oké,oké.... csak éppen azt nem olvastam sehol, hogy hány bar-ra kell felpumpálni a gömböt Ni2-vel ... (2015.07.29. 19:39) Gömbtöltés házilag
  • kgl: Igen van másik fajta is de az nekem nincs így megmutatni sem tudom. A másik fajtában is ugyanígy f... (2010.11.27. 18:17) Hibás üzemanyagszint kijelzés
  • lutria: Akkor már értem miért nem cserélték ki az előző tulajdonosok a műszerfal világítás kiégett izzóit. (2010.11.04. 22:23) Műszerfal kiszerelése
  • hek_tor (törölt): Szia úszó! Azt sajnos ki kell cserélni. A tankot leengedni, majd a gumicsövet kifűzni. Ha megtudod... (2010.09.04. 17:08) Lengőkar csapágy
  • úszó: Szia hek_tor ! A rozsda kirágta az üzemanyag csövet középtájon.Csöpög ! Hogyan lehet orvosolni bet... (2010.09.01. 09:32) Első lámpák kirelézése

Utolsó kommentek

  • Lengyelpiac Hu: oké,oké.... csak éppen azt nem olvastam sehol, hogy hány bar-ra kell felpumpálni a gömböt Ni2-vel ... (2015.07.29. 19:39) Gömbtöltés házilag
  • kgl: @lutria: Megoldja magától. (2012.06.12. 17:54) Gömbtöltés házilag
  • lutria: Maga a gömbcsere csak annyiból áll hogy szervizállásban kitekerem a régit-betekerem az újjat,vagy ... (2011.09.18. 22:03) Gömbtöltés házilag
  • kgl: Igen van másik fajta is de az nekem nincs így megmutatni sem tudom. A másik fajtában is ugyanígy f... (2010.11.27. 18:17) Hibás üzemanyagszint kijelzés
  • lutria: Akkor már értem miért nem cserélték ki az előző tulajdonosok a műszerfal világítás kiégett izzóit. (2010.11.04. 22:23) Műszerfal kiszerelése
  • Utolsó 20

Külső feed

Houston we have a problem

Látogatók

Műanyag elemek javítása anyaghiányos törés esetén.

2007.07.24. 21:19 :: kgl

Sajnálatos módon a műanyag elemek könnyen törnek, lyukasra dörzsölődnek és ilyenkor vagy újat/bontottat kel szereznünk a cseréhez, vagy magunk próbáljuk meg kijavítani a műanyagot. Ha már hiányzik egy darab a műanyagból akkor álltalában már cserélni szokták, de még ezt is meg lehet javítani.

A műanyagok javítása elég összetett folyamat, a technológia betartásával viszont házilag is javítható. Egy BX első kerékjáratában lévő műanyag kerékív javításán keresztül mutatom be a javítás menetét. (A műanyag kerékív rözítése eltört és a gumi lyukasra koptatta a kerékívet)

Szükséges anyagok kisebb hibák javításához (max 2*2cm mértű):

  • Kétkomponensű Loctite 3450-es fém ragasztó (2 műanyag fecskendő egybeépítve a kinyomóval, fekete és fehér színű a gyanta, összekeverve szürke lesz)

  • öntapadós teflonszallag és öntapadós alumínium szallag, a nagyobb hibák javításához vékony (0.5-1mm vastag) AL lemez.

  • 90g/m2-es üvegszövet több réteghez.

  • Aceton és nitrohiggító, orvosi gumikesztyűk (pár darab), nyelvlapocok.

  • 120-as csiszolópapír

Szükséges anyagok nagyobb hibák javításához :

  • 2 komponenses epoxi bázisú ragasztó a lamináláshoz

  • 2 komponenses potting a hiányzó darab központi magját ez fogja képezni. (ha nincs pottingod akkor mikroballont kell keverned 2 komponesű lamináló gyantába vagy 2 komponensű ragasztóba, olyan sűrű legyen, hogy ne folyjon.

  • 180g/m2-es üvegszövet több réteghez

  • 90g/m2-es üvegszövet a külső oldal legkülső rétegeként mint takarószövet.

  • Aceton és nitrohiggító, orvosi gumikesztyűk (pár darab), nyelvlapocok

  • 120-as csiszolópapír

A javítást többféleképpen el lehet készíteni, itt most egy álltalánosan használható megoldást írok le.

A javítás 3 részből fog állni, először a belső mag részt kell elkészíteni, majd a belső oldalon egy erős lamináló réteg utána a külső oldalon egy vékonyabb lamináló réteget kell felépíteni.

Felület előkészítés:

A javítás helyén csiszold le teljesen a festéket és érdesítsd fel a felületet mindkét oldat, és utána ne érj hozzá kézzel csak orvosi gumikesztyűben mert az ujlenyomatod otthagyod és el fog vállni a ragasztó. Az esetleg eldeformálodott műanyag részt faragd ki, a kilógó szálakat csiszold le.

Nitrohiggítóval távolítsad el az ott maradt porszemcséket és a nagyobb koszt.  Acetonnal töröld át a felületet hogy teljesen száraz és zsírtalan legyen.!!!!!!!!

 A sárvédőíven egy tenyérnyi kikopás van.

Sablonozás:

 Az anyaghiány pótlására először is sablont kell készíteni a KÜLSŐ oldalra, a kisebb pár mm-es hiányok pótására valószínüleg elég az öntapadós aluszallag 1-2 rétegben. Nagyobb hiányoknál is lehet használni öntapadós aluszallagot, de akkor több rétegben kell felragasztani, hogy elég merev legyen és megtartsa a szükséges formáját. Egy fadarabbal is meg lehet támasztani ha szükséges amit csipeszekkel rögzítünk.

Az öntapadós aluszallaggal leragsztott lyuk.  

 A leragasztás a külső (kerék felöli) oldalon van.

A belső oldalon jó látszik, hogy szépen felvette az aluszallag a formát.

A nagyobb hiányok pótlásához aluminium lemezből célszerű meghajlítani a sablont (zsaluzást). Akkora lemezt vágj oda, hogy még mellette oda is tudd szorítóval fogatni. Esetleg öntapadós aluszallaggal is oda lehet ragasztani az alu lemezt. A sablon lógjon túl 1-2 cm-el a javítandó részen a levegőbe, hogy legyen miből majd lecsiszolni ha a munkadarab szélén kell javatani. A szélen túl kell flépíteni a javítást hogy a megfelelő vastagságot el tudjuk érni, majd a végén úgyus lecsiszoljuk ami felesleges. Az öntapadós fóliát nem kell bevonni semmivel, mert a belső ragasztórétege miatt nem ragad jól hozzá a fémragasztó, így az később eltávolítható, de az AL lemezt be kell vonnod öntapadós teflon szallaggal különben örökre oda fogja ragasztani a fémragasztó és nem tudod levenni a zsaluzást.

Belső mag rész elkészítése:

Keverj be 2 komponensű epoxi bázisú pottingot a dobozon megadott keverési arány szerint a nagyobb hibákhoz . Tegyél bele egy csipetnyi gélesítőt a pottingba, ha függőleges felületre akarod felhordani és fennáll a veszélye hogy lefolyik. A kisebb hibákhoz 2 komponensű fémragasztót keverj be töltőanyagnak ez is megteszi, de nagy felületeknél már tól drága lenne ennek a használata.

Egyenletesen terítsd szét a zsaluzaton a bekevert pottingot, ez fogja a belső magját képezni a javításnak. Ha vastagabban hordod fel az nem baj, mert a belső oldalon nem fog látszani és legalább erősebb is lesz. Legalább 3mm vastagságban hord fel a töltőanyagot, (2mm vastag munkadarab esetén) majd próbáld meg elsimítani. Ha szögletes sarkokat is kell javítani mint az alábbi képen látszik akkor a belső oldalon a sarkot töltsd fel rádiuszosra, mert a felrakandó üvegszövet különben el fog vállni a sarokban, mert nem tud derékszögben meghajolni az üvegszövet. Az íves részre viszont szépen befekszik. A rádiusz legyen legalább 1cm-es.

 A pottinggal feltöltötés után.

A pottinggal feltöltés után. 

Kötésgyorsítás

A potting kötési ideje 24 óra szobahőmérsékleten. Ezt jelentősen fel lehet gyorsítani hőlégfúvó pisztollyal vagy hajszárítóval, akár 1 vagy fél órára is le lehet csökenteni ezt az időt. Ha 80C fokos hőmérséklettel megfűtjük akkor 1 óra a kötési idő, kb 120 fokon fél óra. A műanyagok lágyulási hőmérsékletét azonban nem szabad elérnie melegítésnek. Ez álltalában 160-180C fok körül szokott lenni. Egyes műanyagok akár a 200-250C fokot is elviselnek, de ezen a hőmérsékleten még ezek a műanyagok is "kiégnek" és utána törékenyyé válnak, úgyhogy jobb ha kicsit tovább tart a kötés. Én a 80C fokos hőmérsékletet javaslom mert az biztonságos és nem károsítja a javítandó elemet.

Belső oldalon a lamináló réteg elkészítése.

Ha keményre megkötött a töltőanyag (kb 1 óra 80 fokon) akkor ellenőrizd a felületet. Ha kisebb kiállások, huplik vannak az nem probléma, de ha túlságosan sok pottingot raktál fel akkor nagyon óvatosan csiszold le egy kicsit. Nem kell szintbecsiszolnod, ezen az oldalon nem fog látszani, és így erősebb is lesz a pótlás.

 Vágj ki 2-3 db üvegszövet darabot amivel a belső oldalon meg fogod erősíteni a feltöltött magot. Az üvegszövet legalább 2-2.5 cm-el legyen nagyobb minden irányba mint a hibás terület, hogy átfedjen a jó részekre is. Ha van rá lehetőség a munkadarab méretétől és alakjától függően akkor a következő üvegszövet réteg 2.5cm-el nagyobb legyen mint az első üvegszövet réteg. A 3. réteg ennél is nagyobb legyen 2.5cm-el. Ha a munkadarab széléig ki kell vinni az üvegszövetet akkor az üvegszövet lógjon túl legalább 1 cm-el a munkadarab szélétől.

 

 Az üvegszövet rápróbálva. Túllóg a széleken.

Tedd a kivágott üvegszövetet egy nagyob és vastag műanyag fóliára vagy műanyag lapra, majd keverj be annyi ragasztót, hogy mindkét oldalát alaposan be tudd kenni az üvegszövetnek a gyantával. A keverési arány a dobozon megtalálható. Pontosan tarts be a keverési arányt, lehetőleg gramra pontosan. Használj mérleget a gyanta kiméréséhez. Alaposan keverd össze a gyantát.

Egy műveletben kell bekenned az üvegszövet mindkét oldalát. Az oldalára fektetett nyelvlapoccal terítsd fel a gyantát az üvegszüvetre úgy hogy az be tudjon hatolni a szálak közé. Gyorsan fordítsd meg az üvegszövetet (gumikesztyűben) és kend be a másik oldalát is és azonnal rakd fel a javításra úgy hogy túllogjon fél centit legalább a levegőbe is. Símítsd fel alaposan, hogy ne maradjon levegőbubirék alatta sehol!!!!

 A fellaminált üvegszövet rétegek.

 

 A frissen fellaminált üvegszövet áttetszővé válik.

A belső oldara érdemes 3 réteget felhordani üvegszövetből az előzőek szerint, hogy jó merev legyen a javítás. Hagyd megkötni az egészet kb 1 órát, de közben hőlégfúvóval 80 fokos hőmérséklettel fúvasd a javítást. Ha nem használsz melegítést akkor 24 óra a kötési idő. Amíg meg nem köt a gyanta, addig nem mozgathatod a munkadarabot, mert leválhat az üvegszövet.

Vígyázz a hő hatására a gyanta fel fog lágyulni először, nyelvlapoccal még igazítgathatsz ekkor ha szükséges az üvegszöveten addig amíg el nem kezd sűrüsödni, utána már nem piszkálhatod. Szobahőmérsékleten álltalában 5 perc időnk van arra, a gyanta bekeverésétől az üvegszövet felrakását befejező ideig, utána elkezdődik sűrüsödni a gyanta, ilyenkor már a kémiai kötések kezdenek létrejönni. Ezt az időt nevezzük fazékidőnek. Ha a fazékidőn túl mozgatod a gyantát vagy az üvegszövetet akkor ezzel feltéped a kémiai kötéseket és gyenge lesz a ragasztás.  Ha melegíted a laminálást akkor a fazékidőt és a kötési időt is jelentősen le tudod rövidíteni.

 Ha letelt az 1-2 óra akkor a külső oldalról távolítsd el a zsalut ami a formát adja. Óvatosan szedd le ilyenkor még sérülékeny.

A zsalu eltávolítása után a külső oldal.

A külső oldalat csziszold megfelelő vastagságra és megfelelő alakra, de az üvegszövet túllógó részeket még ne bántsd. 

Vágj 1-2 réteg üvegszövetet a javítás külső oldalára is, és azt is lamináld fel úgy mint a belső oldalon, ne maradjon alatta levegőbuborék, az egész felületet jól simítsd rá a széleknél is.

A külső oldal belaminálva üvegszövettel.

 Az üvegszövet szépen felfekszik, nincs alatta levegőbuborék.

Ha felraktad a helyére a rétegeket akkor hőlégfújóval ismét edzd meg a gyantá 80 fokon, és utána hagyd 1 pár órát pihenni az egészet. A pihentetési idő alatt teljesen átkeményedik a gyanta így csiszolhatóvá válik.

Ha letelt a pihentetés, akkor csiszold le a túllógó részehet méretre és a felületet is csiszold meg, de az üvegszövetet ne csiszold le a külső oldalon csak a felesleges ragasztót az üvegszövet tetejéről. Ha az üvegszövetbe belecsiszolsz akkor meggyengíted a laminálást.

A lesziszolt és körbecsiszolt javítás.

 A javítási nyomok eltüntetése

A javított munkadarabot célszerű eredeti szinére lefújni. Ha olyan javítást végzünk ami jól látható, ott vékonyan le is gittelhetjük a festés elött. A gittelésre 2 komponensű autós javító gittet használjunk. Ha olyan helyen van a javítás ahol erőbehatások érhetik, akkor ott lehetőleg ne gitteljünk inkább csiszoljuk szebbre a felületet. A megkötött gitt hajlamos lepattogzani a műanyagról főleg ha vastagon van rajta.

 A készrefestett munkadarab. A javítás nem is látszik rajta.

Jó ragaszgatást kívánok.
RepülőgépÉpítő

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://citroen-bx.blog.hu/api/trackback/id/tr74124666

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.