HTML

Citroen BX javítási segédletek

Mit hogyan javítsunk meg a kedvenc Citroen BX-ünkön. A leírások elsősorban az S2-es szérás BX-ekre vonatkozik, de vannak olyan leírások is amik az S1-es szériásokra is alkalmazható.

Kérés hozzátok

Kérek mindenkit, hogy segítse újabb javítási leírásokkal a bx-esek táborát. Az írásaitok meg fog jelenni a honlapon. Ide küldjétek: repulogepepito kuk@c gmail.com

Friss topikok

  • Lengyelpiac Hu: oké,oké.... csak éppen azt nem olvastam sehol, hogy hány bar-ra kell felpumpálni a gömböt Ni2-vel ... (2015.07.29. 19:39) Gömbtöltés házilag
  • kgl: Igen van másik fajta is de az nekem nincs így megmutatni sem tudom. A másik fajtában is ugyanígy f... (2010.11.27. 18:17) Hibás üzemanyagszint kijelzés
  • lutria: Akkor már értem miért nem cserélték ki az előző tulajdonosok a műszerfal világítás kiégett izzóit. (2010.11.04. 22:23) Műszerfal kiszerelése
  • hek_tor (törölt): Szia úszó! Azt sajnos ki kell cserélni. A tankot leengedni, majd a gumicsövet kifűzni. Ha megtudod... (2010.09.04. 17:08) Lengőkar csapágy
  • úszó: Szia hek_tor ! A rozsda kirágta az üzemanyag csövet középtájon.Csöpög ! Hogyan lehet orvosolni bet... (2010.09.01. 09:32) Első lámpák kirelézése

Utolsó kommentek

  • Lengyelpiac Hu: oké,oké.... csak éppen azt nem olvastam sehol, hogy hány bar-ra kell felpumpálni a gömböt Ni2-vel ... (2015.07.29. 19:39) Gömbtöltés házilag
  • kgl: @lutria: Megoldja magától. (2012.06.12. 17:54) Gömbtöltés házilag
  • lutria: Maga a gömbcsere csak annyiból áll hogy szervizállásban kitekerem a régit-betekerem az újjat,vagy ... (2011.09.18. 22:03) Gömbtöltés házilag
  • kgl: Igen van másik fajta is de az nekem nincs így megmutatni sem tudom. A másik fajtában is ugyanígy f... (2010.11.27. 18:17) Hibás üzemanyagszint kijelzés
  • lutria: Akkor már értem miért nem cserélték ki az előző tulajdonosok a műszerfal világítás kiégett izzóit. (2010.11.04. 22:23) Műszerfal kiszerelése
  • Utolsó 20

Külső feed

Houston we have a problem

Látogatók

Hibakód kiolvasó

2007.07.27. 16:45 :: kgl

Sokszor nem tudjuk milyen hibakódot ír ki az autónk. Az alábbi kütyüt házilag is el lehet készíteni és saját magunk kiolvashatjuk a hibakódokat.

 

A hibakód kiolvasó



EZ AZ ELMÉLET:

 

 

 

 

 

 

 



EZ MEG A GYAKORLAT:




A szerkezet DIAGS (diagnosztika) csatlakozója egy "késes" csatlakozó (vagy bármi, ami belemegy és bent marad a diagnosztikai csatlakozóban), míg a GND (föld) célszerüen egy "krokodil" csatlakozó. A kapcsoló (teszt kapcsoló) legyen egy nyomógombos kivitel, melynek alapállása a nyitott ("0"), benyomva pedig zárja az áramkört ("1"), így nem felejthetjük bekapcsolva véletlenül.


Hogyan használjuk a hibakeresôt?

A hibakódok kiolvasása nagyon egyszerü, még ha elsôre komplikáltnak is tünik. Gyakorlatilag az ECU impulzus sorozatokat használ a hibakeresôvel való kommunikációhoz. Nekünk ezeket az impulzusokat kell megszámolnunk, és az összeget számként használnunk. Például a 6-os számot akkor kapjuk meg, amikor a hibakeresô LED-je hatszor villan fel egymás után. Ha kétjegyü a hibakód, akkor a két jegy elkülönülve fog megjelenni. 25-ös hibakódot tehát akkor kapunk, ha két villanást után egy rövid szünet következik, majd még ötször pislant a kijelzô.

Megjegyzés:
A Citroen és Peugeot gépkocsik müszerfalán található motordiagnosztika ikon lehet hogy nem fog világítani mégis elképzelheto hogy találunk hibára utaló kódot az ECU memóriájában. Ez azért fordulhat elo, mert az ECU hosszabb ideig megorzi a memória tartalmát és csak bizonyos számú hibátlan indítás után törli azt.
A hibakeresô használata elött gyôzôdjünk meg arról, hogy a teszt kapcsoló "0" állásban van, és a megfelelô diagnosztikai csatlakozót használjuk (külön csatlakozója van az ECU-nak, az ABS-nek, a felfüggesztés computerének, stb.). Ellenörizzük hogy a gyújtás nincsen ráadva, a sebességváltó üresben van, és a kéziféket behúztuk.
Ha egy hibakódot kapunk, az nem feltétlenül azt jelenti, hogy az az egység hibás. Ugy kell értelmeznünk, hogy az ECU-hoz érkezett egy olyan jel az adott egységtôl vagy annak vezetékétôl, ami kivül esik a megadott határértéken. Ezért fontos, hogy minden ellenôrzött komponens vezetékei, csatlakozói megfelelô állapotban legyenek az ellenorzést megelozoen.
Ha több hibás egységet találunk az ellenôrzés során akkor az is lehetséges, hogy egy hibás alkatrész generálja a hibakódot annak a másik egységnek vagy egységeknek.



A diagnosztikai csatlakozó

Ezek általában az ECU környékén találhatók, a csatlakozókat különbözô színkódok azonosítják. Az ECU diagnosztikai csatlakozója többnyire zöld színü, két érintkezôs "anya" csatlakozó, nekünk az ábrán látható érintkezôt ("A") kell használnunk, a test csatlakozót pedig célszerü az akkumulátor negatív sarujára kötni.




A kódok kiolvasása

Elôször célszerü egy általános átvizsgálás a motortérben, és ezáltal meggyôzôdni arról, hogy minden vezeték és csatlakozó sértetlen és hogy a gyújtás le van véve. Ezután a következô lépéseket kell végrehajtanunk:

(1) Csatlakoztassuk a hibakeresô "apa" csatlakozóját az ECU csatlakozójába, a krokodil csatlakozóval a másik vezetéket rögzítsük az akkumulátor negatív sarujára, és gyôzôdjünk meg arról, hogy a hibakeresô "0" állásban van (nyomógombos megoldás esetén ez az alapállás).

(2) Adjuk rá a gyújtást, de ne indítsuk be a motort.

(3) A hibakeresô nyomógombjával kapcsoljuk azt "1" állásba és tartsuk ott kb. 3 másodpercig majd engedjük el, és így az újra "0" állásba kerül. Kb. 5 másodperc múlva az ECU elküldi a "TESZT Kezdete" kódot amelynek értéke 12, vagyis úgy olvassuk mint: Felvillanás-Szünet-Felvillanás-Felvillanás. Ezután várjunk kb. 5 másodpercet.

(4) Most kapcsoljuk a hibakeresôt ismét "1" állásba 3 másodpercig, majd vissza "0"-ba. A LED felvillan, majd kb. 5 másodperc múlva az ECU elküldi a következô kódsorozatot. Ha a kód 11 (Felvillanás-Szünet-Felvillanás), akkor ez a teszt végét jelzi valamint azt, hogy nem volt rögzített hibakód az ECU memóriájában. Ebben az esetben a tesztet folytassuk a (6)-os ponttól. Ha bármi más kódot látunk, jegyezzük fel mert az a hibakód.

(5) Várjunk újabb 5 másodpercig, így biztosak lehetünk abban hogy nem érkezik újabb impulzus az ECU-tól, majd kapcsoljuk a hibakeresôt ismét "1"-es állásba 3 másodpercre, és vissza "0"-ba. Ezt követôen kb. 5 másodperc múlva megjelenik a következô hibakód. Ezt az eljárást addig ismételjük, amíg a 11-es kódot, vagyis a "TESZT Vége" kódot meg nem kapjuk.
A tesztet meg lehet többször is ismételni hogy biztosak legyünk a kiolvasott kódokban (mivel ez nem törli az ECU memóriáját), vagy a teszt bármikor megszakítható a gyújtás elvételével.

(6) A teszt végeztével vegyük le a gyújtást, majd a hibakeresôt kössük le az akkumulátorról és a diagnosztikai csatlakozóról.

(7) A kódtáblából keressük ki a kapott hibakódhoz tartozó hiba leírást. (Az ott zárójelben található "Teszt" utalás a kódok után következô fejezetre. Itt rövid leírás olvasható a kapott hibakód ellenôrzésére: pl. "(3-as teszt)" annyit jelent, hogy a fejezet 3-as bekezdésében találunk leírást az elvégzendô ellenôrzésre)


Hibakódok törlése az ECU memóriájából

A hibakeresést követôen, miután megkaptuk a teszt végét jelzô 11-es kódot és a LED kialudt, lehetôség van a memória törlésére:

(1) Kapcsoljuk a hibakeresôt "1"-es állásba kb. 10 másodpercre, majd kapcsoljuk vissza "0"-ba, és vegyük le a gyújtást.

(2) Teszteljük újra az ECU-t, hogy megbizonyosodjunk a hibakódok törlésérôl.

(3) Induljunk el a kocsival, és miután az teljesen bemelegedett, menjünk a kis gáztól teljes gázig terjedô tartományban néhányszor.

(4) Ezután ismét hajtsuk végre a tesztet, és ellenôrizzük, hogy a hibakód(ok) nem jelentek-e meg újra.


A hibakódok (Citroen/Peugeot)

Kód    A kód jelentése

11     Teszt vége
12     Teszt kezdete
13     Levegô hômérséklet szenzor (3-as teszt)
14     Hütôvíz hômérséklet szenzor (2-es teszt)
15     Üzemanyag pumpa relé (Ellenôrizzük a tápszivattyú áramkörét)
21     Fojtószelep szenzor/alapjárat (4/5-os teszt)
22     Alapjárat szabályzó szelep (10-es teszt)
23     Alapjárat szabályzó szelep (10-es teszt)
27     A kocsi sebesség szenzora (Ellenôrizni, hogy a jel eljut-e az ECU-hoz)
31     Lambda vezérlés (9-es teszt)
32     Lambda vezérlés (9-es teszt)
33     Levegô nyomás/Levegô áramlás szenzor (7/4/6-os teszt)
34     Szénszürô elektromágneses szelep
35     Fojtószelep szenzor/teljes gáz 4/5-ös teszt)
36     Lambda szenzor melegítô vezérlés
41     Fôtengely (állás)szög érzékelô (Ellenôrizni, hogy a jel eljut az ECU-hoz)
42     Injektor szelep vezerlés
43     Kopogásgátló vezérlés
44     1.sz. Kopogás érzékelô
45     1.sz. Gyújtótekercs vezérlés
46     Turbónyomás szelep
47     Turbónyomás szabályozó
51     Lambda szenzor (9-es teszt)
52     Lambda vezérlés (9-es teszt)
53     Akkumulátor feszültség
54     ECU és kopogásgátló modul
55     CO keverék pótméter
56     Kódos lopásgátló
57     2.sz Gyújtótekercs vezérlés
62     2.sz Kopogás érzékelô
63     2.sz. Lambda szenzor (9-es teszt)
64     Keverék szabalyozo B (9-es teszt)
65     Hengerfej szenzor
71     1.sz befecskendezô szelep
72     2.sz befecskendezô szelep
73     3.sz befecskendezô szelep
74     4.sz befecskendezô szelep
75     5.sz befecskendezô szelep
76     6.sz befecskendezô szelep
91     Befecskendezô szelep vezérlés




Ellenôrizendô egységek hibakód esetén



Ez egy lemez a levegô beömlô csôben, muködése nagyon egyszeru: minnél több levegôt szív a motor, (vagyis minnél több levego áramlik a szívócsatornában) annál jobban kinyílik, ezáltal a lemez jobban elfordítja a tengelyt amelyre rögzítve van. A tengely potenciométerhez kapcsolódik, amelyrôl a tengely poziciójától függô feszültséget olvashatunk le. Az ellenôrzéséhez egy feszültségmérôt kell használnunk. A feszültség értékek 0.5V és 4.5V közé, vagy 3.5V és 9V közé fognak esni típustól függôen). A tesztet a következô poziciókban kell elvégezni, és az alábbi értékeket kell kapnunk:

Gyújtás ráadva         0.25V-0.5V    3.5V
Alapjárat                     0.5V-1.5V      4.5V-5.0V
1500-as fordulaton  0.7V-2.0V      5.0V-5.5V
3000-es fordulaton  1.1V-3.0V      6.0V-7.0V
Hirtelen gyorsítás    3.0V-4.5V      >8.0V

Fokozatosan növelve a motor fordulatszámát alapjáratról 3500-as fordulatra figyelni kell a feszültség változását. Ha az 0-ra, vagy a második esetben 5V-ra változik, meg kell ismételni a tesztet. Ha újra ugyanaz történik, nagy a valószínüsége, hogy az ellenállás csík megsérült.
Ha a feszültség nem emelkedik a fordulatszám változtatásával, akkor az azt jelzi, hogy a lemez megszorul.
Változó feszültségeket elôállító készülékkel szimulálni lehet az ECU felé a megfelelô értékeket, és így megerôsíthetjük a levegôáramlás mérô hibáját.



Ellenállásmérôvel tesztelhetjük hideg ill. meleg motor esetén úgy, hogy lecsatlakoztatjuk róla a vezetékeket. A kapott leolvasásokat összevethetjük a gyártó által megadott értékkel, vagy az alábbi általános értékekkel:
Hideg motor esetén az ellenállás: 3-5KOhm
Meleg motor esetén az ellenállás: 300-400Ohm
Kivétel:
KE Jetronic EEC1V
Kb. 15C fokon mérve: 50 KOhm
Kb. 80C fokon mérve: 3.5 KOhm

Egy olyan szimulátor amellyel változó ellenállásokat lehet elôállítani, könnyedén azonosíthatja a hômérséklet méro szenzor hibáját.



Szintén ellenállást kell mérni az érzékelôn, a tipikus értékek az alábbiak:
Hidegen: 5 KOhm
Melegen: 2.5 KOhm
Kivétel:
KE, L, LE2 és LE3 Jetronic Lucas P Digital
Kb. 0C fokon: 500 Ohm



Ez egy kapcsoló, amely két érintkezôt zár alapjáraton (vagy közel alapjáraton), és két másik érintkezôt zár akkor, amikor a fojtószelep nyitva van. Az alábbi ábra szemlélteti a müködését:



Alapjáraton: A+B van összekötve
Nyitott fojtószelep esetén: B+C van összekötve

Az ellenôrzéshez elôször az A-B érintkezôket kell figyelni az ellenállás mérôvel. Ha a fojtószelep zárva van, akkor 0 Ohm-ot kell mérnünk a két pont között, ha nyitva van, akkor müszertôl függôen nyitott áramkört, vagy végtelent kell kapnunk. Ezután a B-C pontok között mérünk, és éppen az ellenkezô értékeket kell kapnunk.

Tipikus ellenállások a kapcsolónál:
Fojtószelep zárva, ellenállás A-B között: 0 Ohm (Zárt áramkör)
Fojtószelep nyitva, ellenállás A-B között: végtelen/nyitott áramkör
Fojtószelep zárva, ellenállás B-C között: végtelen/nyitott áramkör
Fojtószelep nyitva, ellenállás B-C között: 0 Ohm (Zárt áramkör)



Ez gyakorlatilag egy olyan potenciométer amely a gázpedál állásával arányos feszültséget állít elô, és így közli az ECU-val a gázpedál pontos helyzetét. Mint tudjuk, bizonyos esetekben az ECU nem csak a feszültséget figyeli, hanem azt az idôt is amely alatt ez a változás bekövetkezett, ezért nagyon fontos hogy ez az "ellenállás pálya" tiszta legyen.



Az ábrán a potenciométer csatlakozója látható:
A = változó feszültség: 0.5V - 4.5V
B+C = Ellenállás(állandó): 3 KOhm - 10 KOhm

Az ellenôrzéshez szét kell kapcsolnunk az érzékelô csatlakozóját és egy ellenállásmérôt kell a B-C pontok közé kötni. Ez általában a potenciométer rögzített ellenállása, és 3k - 10k közötti értéket kell leolvasnunk.
Ezután újra csatlakoztassuk a müszert az A-B pontokra. Az ellenállás 0-1kOhm és 5k-10kOhm lehet a zárt ill. nyitott toroknál mérve. Zárt fojtószelep állásról indulva lassan nyomjuk a gázpedált, közben figyeljük hogy az ellenállás egyenletesen változik-e. Gyors változás, vagy szakadt/zárt áramkör a szenzor meghibásodását jelenti.
A szenzor további vizsgálatához kapcsoljuk össze a vezetékeket, majd indítsuk be a motort. Kapcsoljunk egy feszültségmérôt az A csatlakozó és a test közé. Mérjük meg a feszültséget alapjáraton. Lassan nyomjuk a gázpedált, és figyeljük közben a feszültség változását. A feszültség tipikusan 0.5V és 4.5V között változik. Ugrásszerü feszültségváltozás, vagy feszültség vesztés szintén a szenzor hibáját jelzi.



Ez a szenzor 0.5V és 4.5V közötti feszültséget generál a beömlô/elosztó csôben mért nyomás/vákum függvényében. A csatlakozónak általában három érintkezôje van. Egy feszültségmérôvel elôször meg kell határoznunk, hogy a három közül melyik az 5V tápfeszültség, melyik a test és melyik a szenzor által generált feszültség csatlakozója.
Az 1-es pont szerint ellenôrizzük a fordulatszámtól függô kimenô feszültséget. Ha az alacsony, vagy egyáltalán nincsen, kössük le a vákumcsövet a szenzorról, és vákumpumpával ellenôrizzük a szenzor müködését. Ha a feszültség most változik, ellenôrizzük a vákumcsövet, mivel valószinüleg eltömôdött, vagy szakadt. Ha a direkt vákummal sem kapunk változó feszültséget, akkor a szenzor hibás.



Ez egy felmelegített fémszál amely a légáramban helyezkedik el. A beömlô levegô lehuti a forró fémszálat és ez a huto hatás annál nagyobb, minnél erosebb a levegô áramlása. A forró fémszál felfütését szabályozó vezérlô egység a levegôáram nagyságával arányosan változó feszültséget generál és küld az ECU felé, ez a feszültség 0.5V-4.5V vagy 4.5V-9V közé fog esni, típustól függôen. A teszthez elôször meg kell határozni egy feszültségmérôvel azt a csatlakozót, ahol a szenzor a jelet küldi az ECU-nak. Ezen a csatlakozón a feszültségnek változnia kell a fordulatszámmal arányosan, és a következô tartományokban kell tesztelnünk:
Ráadott gyújtás esetén:    0.25V - 0.5V
Alapjáraton:                        0.50V - 1.5V
1500-as fordulatszámon:  0.70V - 2.0V
3000-es Fordulatszámon: 1.10V - 3.0V
Hirtelen gyorsításkor:         3.00V - 4.5V



Ez az érzékelô méri az üzemanyag hômérsékletét az üzemanyag csôben. Ha a hômérséklet eléri a 90C fokot, az ECU dúsítani kezdi a keveréket úgy, hogy megnöveli a befecskendezés idejét.



Ez az érzékelô a kipufogó rendszerben található. Olyan feszültség jelet generál, amelynek hatására az ECU változtatni tudja a befecskendezés idejét, ezáltal tartani tudja a 14/1-es levegô/üzemanyag keveréket.
A szenzor ellenôrzéséhez Lambda szonda teszter szükséges.
(Katalizátoros kocsikon a Lambda szenzor nélkülözhetetlen szerepet játszik abban, hogy az ECU biztosítani tudja a kb. 2%-os oxigén koncentrációt a kipufogó rendszerben, mivel ennélkül a katalizátor nem tudná kifejteni hatását.)



Az ECU szelepeket müködtet az üzemanyag rendszerben annak érdekében, hogy átengedjen, vagy visszatartson üzemanyagot vagy gázokat a motor fordulatszámától függôen. Relé teszttel ellenôrizhetjük, hogy az ECU kapcsolja-e az adott szelepet. A szelepek felépítésüknél fogva szorulhatnak, vagy beragadhatnak, így esetleg szükségessé válhat a kiszerelésük is a teszt érdekében.


(Tudom, ezzel kellett volna kezdeni, de ha már egyszer bepötyögtem két ujjal ezt a szöveget, olvassa is el valaki :-))

(Model, évjárat, rendszer)
106-os, 1991-tôl: Magnet Marelli G6/8P, Mono-Motronic MA3.0, Motronic MP3.1

205-ös, 1988-tól: Mono-Jetronic, Magnet Marelli G6/8P, Mono-Motronic MA3.0, Motronic M1.3

306-os, 1993-tól: Magnet Marelli G6/8P, Mono-Motronic MA3.0, Motronic MP3.2, MP5.1

309-es, 1988-tól: Mono-Jetronic, Magnet Marelli G5/G6, Motronic M1.3, ML4.1

405-ös, 1987-tôl: Magnet Marelli G5/G6, 8PL, AP. Mono-Motronic MA3.0, Motronic M1.3, MP3.1, MP3.2, ML4.1, MP5.1

605-ös, 1990-tôl: Magnet Marelli G5 single and multipoint, Motronic MP3.1, MP3.2, MP5.1, MP5.1.1, Fenix 3B and 4


(Model, évjárat, rendszer)
AX, 1991-tôl: Mono-Jetronic, Mono-Motronic MA3.0, Magnet Marelli G6.11, Motronic MP3.1

BX, 1990-tôl: Motronic M1.3, MP3.1, MP4.1, Fenix 1B

XM, 1989-tôl: Magnet Marelli G5 Single and Multipoint, Motronic MP3.1, MP3.2, MP5.1, MP5.1.1, Fenix 3B and 4

Xantia, 1993-tól: Motronic MP3.2, MP5.1, Magnet Marelli 8P

ZX, 1991-tôl: Mono-Jetronic, Mono-Motronic MA3.0, Motronic M1.3, MP3.1, MP3.2, MP5.1, Magnet Marelli G5, G6, 8P

1. Levegô áramlás mérô

 

2. Hütô hômérséklet érzékelô

 

3. Levegô hômérséklet érzékelô

 

4. Fojtószelep kapcsoló

 

5. Gázpedál állás érzékelô

 

6. Beömlô levegô abszolut nyomását mérô szenzor (MAP szenzor)

 

7. Levegô tömeg átfolyását mérô szenzor

 

8. Benzin hômérséklet szenzor

 

9. Lambda, vagy oxigén szenzor

 

10. Szelepek

 

Végül pedig azok a jármüvek, amelyeknél használható az eddig tárgyalt hibakeresô

 

PEUGEOT gépkocsik:

 

Citroen gépkocsik:

 

Forrás:http://condrix.freeweb.hu/images/xm/kodolvaso.htm

4 komment

Címkék: hibakód

A bejegyzés trackback címe:

http://citroen-bx.blog.hu/api/trackback/id/tr66126558

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bxnepper · http://nincs.sk 2007.07.30. 14:46:55

Ez jó, de nem ártana feltenni valami leírást, hogy hogy kell kivillogtatni a hibajelet az autóból.

kgl · http://hobbiasztalos.blog.hu 2007.07.31. 09:28:12

Köszi a tanácsot, megpróbálok keríteni egy leírást a kivillogtatáshoz.

Sápadtarcú 2008.07.21. 14:53:14

Üdv!
Van gyárilag fénykürt a BX-en( másod szériás 91-es)? mert tompított fényszórónál nem villogtat, csak átkapcsol refire.

petikebx 2008.07.22. 20:44:10

Sápadtarcú: Sajna nincs fénykürt BX-en, amit leírtál úgy működik helyesen.