HTML

Citroen BX javítási segédletek

Mit hogyan javítsunk meg a kedvenc Citroen BX-ünkön. A leírások elsősorban az S2-es szérás BX-ekre vonatkozik, de vannak olyan leírások is amik az S1-es szériásokra is alkalmazható.

Kérés hozzátok

Kérek mindenkit, hogy segítse újabb javítási leírásokkal a bx-esek táborát. Az írásaitok meg fog jelenni a honlapon. Ide küldjétek: repulogepepito kuk@c gmail.com

Friss topikok

  • Lengyelpiac Hu: oké,oké.... csak éppen azt nem olvastam sehol, hogy hány bar-ra kell felpumpálni a gömböt Ni2-vel ... (2015.07.29. 19:39) Gömbtöltés házilag
  • kgl: Igen van másik fajta is de az nekem nincs így megmutatni sem tudom. A másik fajtában is ugyanígy f... (2010.11.27. 18:17) Hibás üzemanyagszint kijelzés
  • lutria: Akkor már értem miért nem cserélték ki az előző tulajdonosok a műszerfal világítás kiégett izzóit. (2010.11.04. 22:23) Műszerfal kiszerelése
  • hek_tor (törölt): Szia úszó! Azt sajnos ki kell cserélni. A tankot leengedni, majd a gumicsövet kifűzni. Ha megtudod... (2010.09.04. 17:08) Lengőkar csapágy
  • úszó: Szia hek_tor ! A rozsda kirágta az üzemanyag csövet középtájon.Csöpög ! Hogyan lehet orvosolni bet... (2010.09.01. 09:32) Első lámpák kirelézése

Utolsó kommentek

  • Lengyelpiac Hu: oké,oké.... csak éppen azt nem olvastam sehol, hogy hány bar-ra kell felpumpálni a gömböt Ni2-vel ... (2015.07.29. 19:39) Gömbtöltés házilag
  • kgl: @lutria: Megoldja magától. (2012.06.12. 17:54) Gömbtöltés házilag
  • lutria: Maga a gömbcsere csak annyiból áll hogy szervizállásban kitekerem a régit-betekerem az újjat,vagy ... (2011.09.18. 22:03) Gömbtöltés házilag
  • kgl: Igen van másik fajta is de az nekem nincs így megmutatni sem tudom. A másik fajtában is ugyanígy f... (2010.11.27. 18:17) Hibás üzemanyagszint kijelzés
  • lutria: Akkor már értem miért nem cserélték ki az előző tulajdonosok a műszerfal világítás kiégett izzóit. (2010.11.04. 22:23) Műszerfal kiszerelése
  • Utolsó 20

Külső feed

Houston we have a problem

Látogatók

Generátor Ellenőrzése illetve felújítása.

2010.11.27. 02:40 :: kgl

Ha nincs meg mérőműszerrel mérve a generátor kapcsain a 14.4V körüli érték alapjáraton akkor a generátort ellenőrizni kell.

 

A generátort szét kell szedned, hogy ellenörzni tudd a forgórészt és a csapágyakat.

--- Ha csúszógyűrűs kivitel akkor a csúszógyűrűket fel kell szabályozni egy esztergapadon vagy cserélni kell, álltalában ováisra kopnak vagy annyira elkopott már a szénkefe, hogy barázdákat mart a csúszógyűrűbe a rugó. A szabályozás után finom polírpapírral tükrösre kell csiszolni a csúszógyűrüket még az eszterga padon. Új csúszógyűrűk esetén is illik ellenőrizni esztergán vagy fúrógépbe fogva a forgórészt, hogy nem e üt az új csúszógyűrű.

--- Ha kommutátoros tipusú a forgórész akkor azt is érdemes először esztergán felszabályozni, ugyanúgy barázdásra vagy oválisra tud kopni. A szabályozás után finom polírpapírral tükrösre kell csiszolni a kommutátort. ezekután egy vasfűrész lappal ki kell picit húzni a kommutátor érintkező közötti részt, hogy a érintkező között nehogy rézdarabka maradjon mert az menetzárlatot okoz. Ezt akkor is érdemes elvégezni ha nem szabályozod fel a kommutátort. Ezután ellenállás mérésbe állítva a műszert illik ellenőrizni a kommutátoron az egymás melletti érintkezőkhüz érintve a műszer mérőcsúcsait, hogy nincs e zárlat. Körbe minden érintkezőnél meg kell mérni az ellenállást. Mindenhol végtelen nagy ellenállást vagy szakadást kell hogy mutasson a műszer, ha ettől eltérőt mutat akkor ott még tisztítani kell a közöket fűrészlappal. Befejezésként finom polírpapírral újra csiszold át kézzel a kommutátort mert a fűrészlaptól sorjásak lesznek a kommutátor érintkezőinek sarkai és a sorjától nagyon gyorsan fog kopni a szénkefe. Ezekután újra kezdj el méregetni ellenállás mérő állásba kapcsolva a műszert úgy hogy a műszer egyik zsinórját hozzáérinted a egy kommutátor lemezkéhez és a kommutátor másik oldalán (180 fokkal odább) a másik érintkezőt is megkeresed a műszerrel. Ilyenkor nem szabad szakadást mutatnia a műszernek. Ha szakadást mutat a műszer, akkor az a forgórész álltalában menthetettlen mert menetszakadásos. Mindegyik kommutátor lemezkénél meg kell ismételni a mérést körbe.

Ha oválisra kopott a csúszógyűrü vagy a kommutátor akkor csapágyat is kell cserélni mert már kopott és amiatt kopik oválisra. Ellenőrizd a csapágyak lógását is. A végén mosd ki őket ha nem porvédősek és törls bele friss gépzsírt.

Ellenőrizd, hogy a szénkefék konnyedén tudnak e mozogni a fészkükben rugó nélkül, és nem e kotyognak nagyon mert akkor hajlamosak megszorulni egy ponton. Esetleg a vezetőfészket is tisztítsd ki mert abba is lerakódhat kosz.

Rakd össze a mechanikus részt majd ellenörzd még szénkefe nélkül, hogy simán és könnyedén forog e a forgórész. Utána rakd be a szénkeféket és újra ellenürizd ugyanezt. Egy picivel szorosabban kell hogy járjon ilyenkor.

A diódasor ellenörzését csak úgy tudod megejteni ha van kéziműszered és forrasztópákád. Ki kell forrasztani a diódák egyik lábát (csavaros kivitelnél levenni lecsavarni az egyik lábát) és utána mindkét irányba ellenörzni kell a diódát ellenállás mérésben. Az egyik irányban a műszernek közel nullát kell mutatnia míg a másik iirányba (a műszer vezetékeit felcserélve) szakadást vagy nagyon nagy ellenállás értéket kell mutatnia a műszernek. Ekkor jó a dióda és vissza lehet forrasztani. Mind a 4 diódát ellenőrzni kell így.

A fesszabályzót és a diódasort szereld vissza, utána ellenőrizd a fesszabályzót. Ezt úgy tudod megcsinálni, hogy egy 9 V-os elemről vagy egy akkumulátorról adsz + feszültséget a gerjesztőszál csatlakozójára és a negatívot meg a fém házra kötöd a testelési pontra. Fordulatszabályzós fúrógéppel vagy esztergapadon forgasd meg kis fordulaton a generátort, majd nagyobb fordulatszámon is és közben mérj rá feszültség mérővel a generátor kimenetére. Pár százas fordulaton még lehet hogy nem fog 14.4 V-ot mutatni de nagyobb fordulatot már stabilan ekörüli értéket kell hogy mutasson a műszer. Mégnagyobb fordulatszámra kapcsolva sem szabad felmennie a műszernek 14.6-15 V feszültség fölé.

Mérj rá ellenállásmérő műszerrel a generátor vastag vezetékeire úgy hogy fent va az egyik vége az akksin és az akksi ólom csatlakozójához érinted a műszer egyik zsinórját, a műszer másik zsinórját meg a henerátornál még a levegőben lévő vezeték végére. Ha 0-át mutat a műszer akkor jó, különben vagy el van égve belül a vezetékben jó pár pászma vagy a sarunál nagy az átmeneti ellenállás. Érdemes polírpapírral kicsiszolni az akku sarukat belül és az akksi sarukat is fényesre csiszolni óvatosan.

Szereld vissza a kocsiba a generátort és kösd be elektromosan is a generátort, feszítsd meg a szíjat úgy hogy ha erősebben megnyomod újjal a geneátor és a motoron lévő szíjtárcsa között akkor max. fél centit tudjon benyomódni . Az se jó ha túl feszesre állítod mert akkor a generátor csapágya hamar tönkremegy, ha meg nem eléggé feszes akkor sok fogyasztó felkapcsolásakor csikorgó hangot fog hallatni azaz csúszík a szíj. Húzd meg utána a generátor csavarjait, hogy ne tudjon elállítódnia feszesség.

Kb ennyiből áll a generátor ellenörzése vagy felújítása. Gyakorlott embernek ez megfelelő felszereléssel kb fél óra.

Szólj hozzá!

Címkék: generator illetve ellenörzése felújitása

A bejegyzés trackback címe:

https://citroen-bx.blog.hu/api/trackback/id/tr912476043

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.