A fékszelep (másnéven főfékhenger -> a fékpedál ezt nyomkodja) cseréje tényleg nem nagy durranás, de annál inkább fárasztóbb. Kis türelmmel és pár szerszámmal bárki ki tudja cserélni a fékszelep egy bontottra vagy újra. Aki nem meri maga elvégezni a cserét az forduljon olyanhoz aki sokat cserélt már BX-en fékszelepet.
Mikor célszerű kicserélni a fékszelepet?
- Ha a gépkocsi feneke a leállítás után 1-2 percel már leül.
- Ha a fékszelep erős sziszegő hangot ad fékezéskor.
Mikor nem lehet tovább halogatni a fékszelep cserét?
- Ha a hátsó fékek folyamatosan fognak.
Használhatunk-e bontott fékszelepet?
Igen, megpróbálhatunk egy kevesett futott BX fékszelepére szert tenni de elég kicsi a valószínüsége, hogy sokáig fogjuk tudni használni, mert nemigen van már olyan BX amiből garantáltan jót tudunk kitermelni. Talán 1-2 évig még ezzel is el tudunk járni.
Használhatok más tipusú autóból bontott fékszelepet?
Igen, a Citroen Xantia fékszelepe meggyezik a BX fékszelepével, kis eltérés van, de az nem befolyásolja a beépítést és a használhatóságot. A Xantiák sokkal fiatalabbak, így nagyobb valószínüséggel tudunk szerezni használhatót.
Fel lehet-e újítani egy fékszelepet?
Gyakorlatilag nem, mert igen nagypontosságú illesztésekkel készülnek a dugattyúk és a ház is, mindkettő igen jó minőségű kopásálló anyagból, köszörült felülettel. A tapasztalatok szerint a felújítás nem sikerül, rosszabb lesz mint volt, még a legjobb gépműhelyeknek sem sikerül. A tapasztalatok szerint a ház oválisra kopik ki amit csak CNC-s lyukköszörű gépen lehetne felszabályozni.
Mibe kerül egy új fékszelep?
Kb 52.000-54.000 Ft-ba.
Előkészületek :
A kocsi kerekein az anyákat érdemes fellazítani, majd alábakolni az egész autót, hogy a légtelenítéshez könnyen le tudd venni a kerekeket. Szereld le az első kerekeket. A kerekek levétele nélkül is lehet légteleníteni, de akkor akna kell, vagy autószervizes emelő.
Először is tedd alsó állásba a kocsit, mert úgy jársz, hogy szétfröcsköl az olaj!
Vedd ki az akkumulátort, hogy könnyebben beférj a fékszelephez.
Utána a központi szelepen lazítsd meg negyed fordulara a légtelnítő csavart. Ha szembe állsz a kocsival akkor az jobb oldali a hűtő felöl. Fentröl jól látni. Max negyed fordulatot szabad csak lazítani, ekkor sziszegő hangot adva engedi el a rendszerben lévő nyomást. Ha jobban kitekered a csavart akkor kiugorhat a csavar mögött rugóval előfeszített pici golyó ami könnyen elgurul, könnyen elveszik.
A fékszelep kiszerelése:
8-as villáskulccsal vedd ki először a két felső csövet, a fékszelepből, óvatosan hajtsd félre a bal első kerék felé. Utána vedd le a felső és alsó visszafolyó gumicsövet, majd utána már hozzá lehet férni az alsó 2 fém csőhöt is, hogy ki tudd venni. A fémcsöveket óvatosan húzd ki a fékszelepből, ne feszegesd, mert könnyen beletörhet, a cső nagyon vékony. Lehet, hogy valamelyik fémcsövön rajta marad a tömítő gumicsövecske, azokra vigyázz. A csövek lekötésénél ne kapkodj, még akkor sem ha nagyon kényelmetlen a kocsin hasalva szerelni.
Ha mindent lekötöttél róla akkor az utastérből kell kikötni a fékszelepet.
A fékszelepet 2 db anya rögzíti az utastérből, 11-es dugókulcs, kb 12-15cm-es toldószár és racsnis hajtókar kell hozzá hogy kényelmesen hozzáférj.
Az űlést told hátra, utána jobban odaférsz a fékpedálhoz térdelő testhelyzetben. Csavard ki a 2 anyát és óvatosan vedd le a 2 recés alátétet. Utána a fékszelepet ki lehet emelni a motortérben.
Fékszelep beszerelése:
A visszarakásnál először ellenőrizd, hogy a fékszelepben benne vannak-e a gumitömítések. Először az alsó 2 fémcsövet dugd bele, majd kézzel tekerd bele az anyákat ameddig lehet, utána rakd be a helyére a fékszelept. Az utastérből rögzítheted, ne felejtsd ki a recés alátétet, mert az biztosítja a fékszelepet.
Húzd meg óvatosan az alsó 2 cső anyáit, ne tépd túl mert átugorhat a villáskulcs a 6 lapfejen. Rakd be a 2 felső fém csövet is és utána a gumicsöveket. A gumicsövekre célszerű szorítóbilicset tenni. Figyelj a sorrendre, mert csak megnehezíted a munkád ha nem tartod be.
Féktisztító spray-el mosd le a fékszelep környékét, hogy majd észre tudd venni ha valahol szivárog az olaj. Persze akksi ne legyen a kocsiban amikor benzinnel fújkálsz ott.
Olajtartály tisztítása:
Célszerű ilyenkor kivenni az lhm olajtartályt, hogy ne a régi koszos tartályból menjen a koszos LHM a kicserélt fékszelepbe. A csöveket húzd le róla majd akaszd ki a rugóját ami lefogja. Utána elforgatva ki lehet emelni a tartályt úgy hogy nem folyik ki belőle az olaj. Az olajat öntsd le egy 5 literes befőttes üvegbe óvatosan, hogy ne keveredjen fel, az alját hagyd a tartályba, mert az iszapos lehet. A tartályt mosd el forró víz alatt ultradermmel kívül belül. Alaposan öblítsd ki, majd papírtörölközővel szárazra törölheted. Utána a szűrőket féktisztító spay-el mosd el. Mehet minden vissza a helyére, akár új lhm vagy ha világos zöld még a régi lhm akkor mehet az is vissza. Ha már sötétzöld akkor ne rakd vissza, hanem újjat tegyél bele. Vigyázz a tartály széle éles, sorjás lehet, könnyen megvághatod magad vele.
Légtelenítés, üzembehelyezés
Jöhet a légtelenítése a fékrendszernek, először a fékszelepnél ha van rajta légtelenítő csavar, majd utána a fékeknél. Persze a szabályzószelepnél is el kell zárnod a kilazított csavart A légtelenítéshez rakd felső állásba a kocsit, tegyél rá egy kb 20-25 cm-es átlátszó csövet a légtelenítő csavarra majd utána lazítsd meg a csavart. A fékpedált valaki folyamatosan nyomja. Így látod a csőbe a levegőbuborékokat és egy tiszta beföttesüvegbe felfoghatod a drága neddűt.
Az első fékeknél nekem nagyon sok levegő jött ki a csőből. Először sötét zöld lhm, majd világos zöld jött belőle. A hátsó fékeket elvileg nem kell légtelníteni de ha megteszed az nem baj, legalább abból is kijön a régi sötétzöld LHM. A sötét zöldet ne öntsd vissza a tartályba csak a világos zöldet.
Felső szervíz állásban ellenőrizd a tartályban az LHM szintet.
Szereld vissza a kerekeket majd menj egy próbafékezésre a kocsival aszfalt úton. Blokkolóra fékezd, elég ha 1-esben felhuzatod, nem kell száguldozni hozzá. Nézd meg a féknyomokat, egyformáknak kell lenniük.
Jó szerelgetést kívánok.
RepülőgépÉpítő
Utolsó kommentek