Műszerblokk hátsó rögzítőcsavar fülei könnyen letörnek ezért az egész bűszerblokk mozog, zörög. A törött tartóra utal, ha mozog a műanyag műszerborítás motorház felőli fele.
2 rögzítési pontja van a műszerblokknak a szélvédő felöl. Ezek a csavarok rögzítik a műanyag borításos műszerblokkot a műszerfalba. Elég eldugott helyen vannak a műszefalban belül a rögzítőcsavarok ezért a gondatlan szerelők nagyon hamar el tudják törni a rögzítő bakokat így nincs mibe belecsavarni a csavart.
Érdemes lenne megjavítani, nem túl nehéz a javítása. Álltalában a csavar bekötésére szolgáló műanyag rész törik szét és vesznek el a darabjai. A javításhoz először is ki kell szerelni a műszerblokkot.
A műszerblokk kiszerelésének menete:
Először is le hell szerelni a kormánykereket. A csavarjai jól látszanak. A kormánykerék levételáhez egy 22-es csillagkulcs kell. A kormánykereket azért kell levenni, mert így jobban hozzá lehet férni majd a kibuktatás után a csatlakozókhoz. A kormánykerék levételekor először is tekerd ki a kormánykerék anyáját, majd egy szesztollal jelöld össze a menetet a kormánykerékkel, így pontosan ugyanod a bordába tudod majd visszarakni a kormánykereket.
A műszerblokk alsó élénél van egy vízszintes perem a plexi elött, ennek az alsó oldalán van 2 csavar amit ki kell venni így lejön a perem.
A műszerfal bal oldalán alul a kazettatartót ki kell venni, és a müszefal közepén lévő tálcát is ki kell szedni, ezt két csvar fogja. Ebben a tálcában egyes tupusoknál egy digitális óra van, azt egyszerűen felfele ki lehet húzni a tálcából.
Ezekután be lehet nyúlni a müszerblokk mögé a tálca helyén illetve a kazettatartó helyén és ki lehet hátul csavarni a műszerblokk hátsó 2 csavarját. Elégé eldugott, szűk helyen van mindkét csavar, és sok szerelő eltöri a műanyag tartóit a műszerblokknak amikor ezeket a csavarokat ki vagy behajtják. Óvatosan kell ezt a két csavart kivenni. Ennek a 2 csavar bekötés javításáról szól ez a leírás.
Ezekután kibuktatható a müszerblok egy picit, baloldalt be kell nyúlni mögé és ki kell csatlakoztatni a km óra bajonetes bovdenjét. Ezekután már jobban hozzá lehet férni a hátul az elektromos csatlakozókhoz amiket szépen le kell húzni, vigyázva, hogy a vezetékek ne jöjjenek ki a csatlakozóból, ugyanis hajlamosak rá. Érdemes egy kis maszkolószallaggal elötte leragasztani a csatlakozók hátulját hogy megakadályozzuk a vezetékek kicsúszását a csatlakozókból. A maszkolószallagra rá lehet írni a csatlakozó pozicióját ez megkönnyíti a visszarakást.
Ha lejöttek a csatlakozók akkor a műszeblokk hátsó oldalán benézve a két végén van 1-1 csavar amit ki kell venni, ekkor a müszeblokk házból ki lehet venni a müszeregységet. Ezekután lehet hozzáférni hátulról a műszeházban a 4 sarkán lévő kapcsolók csatlakozóihoz amit szintén feliratozni kell majd lehúzni. Fontos a feliratozás!!!
A rögzítőfülek javításának menete:
A müszerblokk hátulján ahova pótolni kell a csatlakozást ott először meg kell csiszolni hogy érdes legyen a müanyag, majd zsírtalanítani kell nitrohiggítóval.
Öntapadós ALU szallagból egy kis hengert (csövet) kell ragasztani a műszerblokk rögzítő bakjai köré, ebbe a hengerbe kell majd a ragasztót belefolyatni. Nem baj ha nagyobb vagy vastagabb lesz, van hely bőven a felesleges hosszat pedig le lehet csiszolni száradás után. Célszerű legalább 1-1.5cm átmérőjűre elkészíteni az új rögzítő bakot, hogy a csavar ne tudja majd széttörni.
Kétkomponensű Loctite 3450-es fém ragasztót (2 műanyag fecskendő egybeépítve a kinyomóval, fekete és fehér színű a gyanta, összekeverve szürke lesz) kell kikeverni egy keveset majd a kialakított ALU csőbe bele kell kenni nyelvlapoccal, majd egy hajszárítóval kis fokozaton kicsit meg kell melegíteni, hogy felhíguljon és lefollyon a cső aljára.
A hő hatására nagyon gyorsan, kb 15 perc alatt csiszolhatóra megköt. A kötés után le kell venni aza ALU szallagot és meg kell csiszolni a feltöltés végét egyenesre, majd egy 2-es vagy 3-as fúróval bele kell fúrni a csavar helyét a csavartól függően. Kb 2 óra múlva visszaszerelhető a műszeregység, addig hagyd még teljesen kikeményedni a ragasztót.
Sok esetben a műszerblokk rögzítő csavar is elveszik ezt is érdemes pótolni. Kb 1-1.5cm hosszú, lemezcsavarr fejére kereszben heggeszünk fel egy 4cm hosszú 2mm-es hegesztőpálca darabot T alakban így szerszám nélkül is, csupán kézzet be lehet hajtani a csavart majd a helyére.
Hajtsuk bele a csavart a műszarfal rögzítőjébe, majd vegyük ki a csavart mielött visszaszereljük így már sokkal könnyebben tudjuk majd a helyén belehajtani a csavart.
A műszerblokk visszaszerelés elött érdemes kicserélni a kiégett műszerfal izzókat ha már szét van szedve a műszerblokk.
A műszerblokk visszaszerelését fordított sorrendben kell elvégezni. Az elektromos csatlakozók felhelyezése után adj rá gyujtást és világítást, így ellenőrizni tudod a helyes működést mielött a műszerblokkot véglegesen rögzíted.
Jó szerelgetést kívánok.
RepülőgépÉpítő
Utolsó kommentek