Sok diesel BX nem rendelkezik fordulatszámmérővel aminek az utólagos beépítése nem bonyolult.
A fordulatszámmérő beépítése a műszeblokkba:
Szereznünk kell egy diesel-hez használható fordulatszámmérőt és egy ehhez tartozó jeladót. Ha szerencsénk van akkor a hozzá tartozó kábelt is meg tudjuk szerezni, de ennek hiányában is be lehet kötni. Sok BX-ben nincs kiépítve a kábelkorbácsban a jeladóhoz menő vezeték, de ennek behúzása sem nehéz. Lehetőleg 1.5mm-es sodort réz vezetékekből készítsünk kb 1m-es 4 eres korbácsot és a műszerfal alatt a kormányoszlop mellett lévő átvezetésen bujtassuk át a vezetéket. A 4 ér mindkét végére szereljünk fel autós csatlakozó anya részeket és szigeteljük le őket, vagy pedig szereljük fel a megszerzett csatlakozót.
A fordulatszámmérő beépítése sem bonyolult, csak kicsit szét kell szedni hozzá a műszerfalat, kormánykereket le kell venni és ki kell emelni a műszeregységet. A műszeregységből ki kell szerelni a belső modult,(müszer panelt) majd le kell óvatosan venni a módulról az első plexi lapot. Ezekután a jobb oldalt lévő mutatós órát ki lehet szerelni és be lehet rakni helyére a fordulatszámmérő műszert.
A műszere előlapja csavarozva van és a fekete lap széle ezenkívül öntapadósan van rögzítve a panelhez, de egy szikével alányúlva fel lehet szépen vállasztani. Figyeljünk oda, hogy a műszer hátoldalán is van rögzítés.
Addig ne szereljük vissza a műszerfat amíg nem működik a fordulatszámmérő.
Csatlakoztassul a fordulatszámmérőhöz a vezetéket.
A fordulatszámmérő jeladó beépítése:
A sebességválltó és a blokk között a tüzfal felőli oldalon van kiképezve a fordulatszámmérő jeladó helye.
A jeladó helye közelebbről:
A jeladó beépítése két csavarral történik, egy műanyag beszerelő keretbe van a jeladó, így abban szabadon lehet állítani kijjebb-bejjebb a jeladót, így közelebb vagy távolabb lehet állítani a lendkerékhez
Elektromos bekötés:
Ha sikeresen beszereltük a jeladót akkor még nem nyugodhattunk meg, mert be is kell üzemelni az új egységet. Ez sem veszélyes, csupán össze kell csatlakoztatni a jeladó csatlakozóját a vezetékünkkel. Ezekután be kell kötni a +12V és test vezetékeket a vezeték műszeregység végénél. Célszerű ezt a műszeregység egyik csatlakozójára (természetesen illik műszerrel kimérni hogy hova). A műszeregységen több csatlakozóban is megtalálható a +12V és a test is.
A jeledó beszabályozása :
Ha sikerült a bekötés akkor el kell indítanunk a motort. Ha szerencsénk van akkor egyből mutat a fordulatszámmérő, a motor felpörgetésére is szépen jelzi a fordulatot. Ha akadozva mutat, vagy nem mutat semmit akkor először is a jeladót kell beljebb tolni a lendkerékhez. A lendkeréken kialakított rés ad indukciós jelet a jeladónak és ha nincs elég közel akkor bizonytalanná válik a jel.
Jó szerelgetést kívánok.
RepülőgépÉpítő
Utolsó kommentek